این هم یه نرم افزار برای زیبا سازی ویندوز و سه بعدی کردن آن :

 ( سه بعدی ساز ویندوز )

http://www.tebyan.net/Download/NewDownload_Files/RealDesktop_1256.exe

 

 

 

 

 

بازار یابی شبکه ای

پیشگفتار

عنوان هایى همچون «بدون دردسر صاحب 000/30 دلار شوید!»، «بازاریابى جهانى با درآمد عالى!»، «آیا به دست آوردن 640/116 دلار تحوّلى در زندگیتان ایجاد نمى کند؟»، «هدیه طلائى» «کارگشا»، «شما هم مى توانید در یک شب 000/000/20 تومان پول حلال به دست آورید!» مخصوصاً هنگامى که چهره واقعى خود را تحت جملات و نام هاى مقدّسى همچون «طرح ملّى باقیات صالحات»، «هماى رحمت»، «امیدآوران ابتسام»، «طرح پیوند و همکارى»، «شجره انفاق»، «خیراندیشان جوان»، «کارگشاى انصار الموحّدین» و مانند آن پنهان نماید، هر انسانى را وسوسه مى کند.

عدّه اى، که تعداد آنها کم نیست، در مقابل چنین وسوسه هایى مقاومت نموده، و با تفکّر و اندیشه پیرامون ماهیّت واقعى این نوع مؤسّسات فریبکار، یا با مشورت با کسانى که پیرامون چنین فعالیّت هاى مرموزى از تجربه وتخصّص کافى برخوردار هستند، یا با

[ 10 ]

مشاهده قربانیان این دام هاى به ظاهر زیبا، اعتنایى به این چراغ سبزها ننموده، و با کنار زدن جملات فریبنده فوق، به ماهیّت واقعى آن پى برده، و خود را آلوده آن نمى کنند. مگر ممکن است فرد با ایمانى بوى تعفّن گناه را استشمام کند، و آلوده آن شود؟

امّا متأسّفانه عدّه اى، که تعداد آنها نیز کم نیست، فریب این جملات زیبا و دروغین را خورده، و بدون اندیشه و تفکّر و مشورت پیرامون آن، عنان از کف داده، و با آرزوى به دست آوردنِ پول هاىِ بادآورده هنگفت، در چنین دام هایى گرفتار مى شوند.

در این نوشتار بر آنیم که، با لطف و عنایت پروردگار، این مؤسّساتِ نا سالمِ اقتصادى، که بطور مرموز به اغفال و فریب و چپاول مردم پرداخته، و هر روز با نام و چهره اى متفاوت در گوشه اى از کشور مشغول فریب مردم، مخصوصاً جوانان فاقد شغل مى شوند، را معرّفى نموده، و نقاب از چهره آنها کنار زده، و ماهیّت اصلى آنان را براى شما خوانندگان محترم آشکار کنیم. تا با روشن شدن هدف اصلى آنان، کسى فریب آنها را نخورد، و در دام آنها گرفتار نشود.

در اینجا لازم مى دانم از تمام عزیزانى که به نوعى در تهیّه این مجموعه مساعدت و همکارى نموده اند، تقدیر و تشکّر نموده، و اجر آنان را از خداوند مهربان طلب نمایم. و از خوانندگان محترم تقاضامندم که ما را از پیشنهادات و انتقادات خویش بى نصیب نگذارند.

[ 11 ]

به امید روزى که بساط این شرکت هاى مرموز، استعمارى، منافق و کلاهبردار برچیده شود. و اقتصاد، اعتقادِ مردم، سلامت جامعه، و امنیّت کشور از شرّ آنان در امان گردد، که آن روز به خواست خدا دور نیست.

حوزه علمیّه قم

ابوالقاسم علیان نژادى

16/3/1384

 

[ 12 ]

فصل اوّل : پیشینه شرکت هاى اقتصادى مرموز   

 

[ 13 ]

 

 

 

فصل اوّل :

 

پیشینه شرکت هاى اقتصادى مرموز

 

 

بیش از ده سال قبل(1)، سؤالى از یکى از مسلمانان مقیم اتریش به دست ما رسید که خواستار حکم شرعى فعالیّت مؤسّسه اى در کشورش بود، که با عنوان فریبنده «بدون دردسر صاحب 000/30 دلار شوید» فعالیّت مرموزى را در آن کشور آغاز کرده بود. سؤال و جواب مذکور در جلد اوّل استفتائات جدید، صفحه 150 بطور مفصّل آمده، و در فصل دوّم همین کتاب نیز خواهد آمد. ما از آن زمان با این نوع فعالیّت هاى فریبنده و ناسالم اقتصادى آشنا شدیم.

در سال 1994 میلادى (یازده سال قبل) شرکتى به نام


1 . آشنایى ما با چنین فعالیّت هایى به آن تاریخ باز مى گردد، نه این که عمر این نوع فعالیّت هاى مرموز اقتصادى به مقدار مذکور باشد; زیرا طبق آنچه در شماره 2723 روزنامه قدس به تاریخ 10/9/79 آمده، در سال 1910 میلادى در مسکو، و در سال 1920 در فرانسه، پدیده هاى مشابهى به نام «بهمن» در روسیه، و «گلوله برفى» در فرانسه مشهور بوده است. روزنامه شرق، مورّخ 31/4/1384، نوع اوّل را مفصّل توضیح داده است.

[ 14 ]

«فیوچراستراتژى»، که بعدها به «پنتاگونو» معروف شد، در اتاق بازرگانى و صنعتى ایتالیا در مودنا به ثبت رسید، و فعالیّت خویش را در آن کشور و سراسر جهان آغاز کرد.

چهار سال بعد، یعنى در سال 1998 میلادى، انگلیسى ها که ید طولایى در غارت اموال مردم دارند، با تأسیس شرکت «کوئیست اینترنشنال»، که بعدها به «گلدکوئست» معروف گشت، مشغول اخّاذى از مردم شدند.

در سال 2000 میلادى بلژیکى ها هم درنگ را جایز ندانسته، و دست به تأسیس شرکت «هفت الماس من» زدند، تا از قافله انسان هاى متمدّنى که به فکر جوانان بیکار و کم درآمد بودند! عقب نیفتند، و بتوانند از این کلاه پشمى براى خود فراهم سازند.

شرکت هاى مشابه یکى پس از دیگرى، و با تغییر شکل و عرضه محصول جدید، در کشورهاى مختلف وارد میدان شدند، که مى توان به شرکت «گلدماین» در نروژ، «گلدان استار»، «پرایم بانک» و «اى بى ال» که در سال 2003 میلادى به وجود آمد، و «کیم برلى»، «پرایم اسمیت»، «دایاموند 2000» و مانند آن اشاره کرد.

شرکت هاى مذکور که خاستگاه آنها عموماً کشورهاى اروپایى بود، فعالیّت خویش را عمدتاً در کشورهاى خود آغاز کردند، امّا دیرى نپایید که متولّیان امور اقتصادى زنگ خطر را به صدا درآورده، و ماهیّت واقعى شرکت هاى مذکور را براى مسئولین کشور خویش بر

[ 15 ]

ملا کردند. و به دنبال آن، فعالیّت آنها در کشورهاى متبوعه ممنوع گشت(1)، و جریمه هاى سنگینى براى متخلّفان در نظر گرفته شد، که این جریمه براى کسانى که عضو آن شرکت ها مى شدند در بعضى از کشورها بیش از 000/20 دلار بود! بدین شکل فعالیّت شرکت هاى مرموز فوق الذّکر در کشورهاى خودشان ممنوع و متوقّف شد. امّا اجازه غارت مردم کشورهاى دیگر براى آنها صادر گشت، و آنان فعالیّت خویش را عمدتاً در کشورهاى جهان سوم آغاز کردند. و این تفسیرى گویا از حقوق بشر بود!

فعالیّت آنان به تدریج به کشورهاى آسیایى گسترش پیدا کرد، به طورى که بعضاً مرکز اصلى کار خویش را به کشورهایى مانند «فیلیپین»، «هنگ کنگ»، «مالزى»، «امارات» و مانند آن منتقل نموده، تا راحت تر غارت اموال مردم را پى گیرى نمایند.

متأسّفانه این ویروس خطرناک از سال 1379 هـ ش به طور مشهود و


1 . یکى از اعضاى کمیسیون اجتماعى مجلس شوراى اسلامى، گفت: «باید قدرى نگاه را جدّى تر کرد، و فرض را بر این گذاشت که این حرکت مشکوک شاید نیرنگ طراحانى باشد که بخواهند براى نظام، در این برهه از زمان، ایجاد مشکل کنند; چرا که شرکت اصلى چند سال سابقه فعالیّت مشکوک دارد، و در بسیارى از کشورها مانع فعالیّت آن شده اند، امّا امروز از طریق مرزهاى خارجى وارد کشور مى شود. (روزنامه قدس، شماره 3724، مورّخ 1/9/79) یک کارشناس علوم اجتماعى مى گوید: «فعالیّت هاى قمارگونه امثال گلدکوئست همچون موریانه به پایه هاى اقتصاد ملّى مى افتند و از بُن، ریشه آن را مى خورند. به همین دلیل در بسیارى از کشورهاى پیشتاز در عرصه اقتصاد نوین، این گونه فعالیّت ها ممنوع اعلام شده است». (کیهان، مورّخ، 29/7/83)

[ 16 ]

ملموس وارد کشور عزیزمان ایران شد، و در مدّت کوتاهى در برخى از شهرها که محلّ سکونت عامل انتقال دهنده آن بود گسترش یافت، تا آنجا که در تاکسى ها، اتوبوس هاى شهرى، رستوران ها، پارک ها، بازارها، میهمانى ها، و هر کجا که اجتماع کوچکى وجود داشت، سخن از فعالیّت این شرکت ها بود. و در کوى و برزن توسّط افراد مختلف پیشنهاد عضویّت در چنین شرکت هایى ارائه مى شد. و شاید شما خواننده عزیز نیز در محلّ کار، یا کوچه و خیابان، یا در اجتماعات خانوادگى، توسّط آشنایان و بستگان، با چنین پیشنهادهایى مواجه شده باشید.

متأسّفانه برخى از سودجویان داخلى، که شاهد غارتگرى گسترده شرکت هاى خارجى بودند، و نمى توانستند به راحتى از کنار این سود بادآورده حرام بگذرند، و وسوسه هاى شیطان آنها را رها نمى کرد، دست به تأسیس شرکت هاى مشابهى در داخل کشور زدند، و گاه با نام هاى مقدّس به غارت اندوخته هاى مردمى پرداختند که بعضاً به امید دست یافتن به سود کلان، ضروریّات زندگى خویش را فروخته، و یا آلوده وام هاى ربوى شدند! تا آنجا که در بعضى از شهرها متجاوز از 30 شرکت بازاریابى شبکه اى تأسیس، و مشغول به کار شد! که البتّه با اقدامات به موقع و مناسب مسئولین محلّى، فعالیّت بسیارى از آنها متوقّف شد. و تعداد محدودى از آنان بطور رسمى توقّف فعالیّت هاى خویش را اعلان نموده، و از مشتریان خود خواستند که براى بازپس

[ 17 ]

گرفتن پول خود به دفاتر آنها مراجعه کنند.(1)

اما فعالیّت این شرکت ها بطور کامل تعطیل نشد، همان گونه که شرکت هاى خارجى نیز بسان گذشته، و در شهرهاى مختلف، و با نام هاى متفاوت به کار خویش ادامه دادند.

برخوردهاى قضایى جسته و گریخته اى در برخى از شهرها، با بعضى از شرکت هاى داخلى و خارجى صورت گرفت، که آن هم غالباً علاج واقعه بعد از وقوع، و در پى شکایت مالباختگان فراوان و قربانیان زیاد این شرکت ها بود، تا این که بالاخره مسئولین امر به فکر برخورد قانونى و همه جانبه با این ویروس خطرناک، که بیشتر شهرها را آلوده کرده بود، افتادند; و مجلس شوراى اسلامى در تاریخ 4/3/1384 یک فوریّت طرح مبارزه با شرکت هاى فوق الذکر را تصویب کرد. امیدواریم قانون جامعى براى جلوگیرى از این فعالیّت ناسالم اقتصادى و قمارگونه تصویب شود، هر چند دستگاه هاى قضایى با همین قوانین موجود نیز جلوى بسیارى از آنها را گرفته اند، ولى این مقدار براى ریشه کن کردن این خطر بزرگ کافى به نظر نمى رسد.

به امید آن که در آینده نزدیک شاهد برچیده شدن کامل این نوع فعالیّت هاى اقتصادى مرموز، ناسالم و نامشروع، در سراسر کشور، بلکه در تمام جهان باشیم. به امید آن روز که ان شاء الله دیر نیست.


1 . اطلاعیّه برخى از این شرکت ها در بخش اسناد آمده است.

[ 18 ]

 

[ 19 ]

فصل دوّم : چگونگى فعالیّت شرکت هاى مذکور   

 

 

 

فصل دوّم :

 

چگونگى فعالیّت شرکت هاى مذکور

 

 

تمام این شرکت ها، اعمّ از خارجى و داخلى، چه آنها که کالا یا خدماتى عرضه مى کنند، یا بدون آن فعالیّت مى نمایند، آنان که در پشت نام هاى مقدّس مخفى شده اند، یا با شعارهاى فریبنده براى مردم دام مى گسترند، و غیر آنها; آرى، ماهیّت فعالیّت تمام این شرکت ها یک چیز است، و آن گرفتن پول هاى کلان، از گروه زیادى از مردم، و به جیب زدن قسمت عمده آن، و تقسیم کردن بخش کمى(1) از آن در بین سرشاخه هایى که موفّق به جذب تعداد معیّنى مشترى شده اند، و مواجه


1 . گروه گزارش روزنامه کیهان، در مقاله اى با عنوان «پرونده گلدکوئست روى میز دادستان» که در تاریخ 23/4/1384، منتشر کرده، مى نویسد: «وعده هایى که براى پولدار شدن به تو داده اند، برگرفته از تکنیک هایى است که بر اساس اصول انسان شناسى، جامعه شناسى، و روانشناسى زیر نظر «شرکت گلدکوئست» طرّاحى شده، تا تو هم به عنوان یک خریدار در گام اوّل، و بعد به عنوان یک ویزیتور شرکت با عایدى حدود 2 درصد از درآمد کل، فعال شوى، و روزهاى جوانى ات را به هنگ کنگى ها بفروشى!»

[ 20 ]

ساختن تعداد فراوانى از مردم در رده هاى پایین با ضرر و زیان و خسارت، که خوشبختانه پرونده هاى زیادى از این دسته از افراد هم اکنون در مراکز قضایى در جریان است.(1)

آنچه در بالا آمد ماهیّت اصلى فعالیّت شرکت هاى مورد بحث است; ولى براى آشنایى بیشتر با جزئیّات فعالیّت آنها، به دو شکل آن اشاره مى شود:

 

1ـ جذب مشترى بدون ارائه کالا یا خدمات

شرکت هاى اوّلیه اروپایى، نظیر شرکت اتریشى و بسیارى از شرکت هاى داخلى، به شکل فوق فعالیّت مى کنند، که به عنوان نمونه چگونگى فعالیّت شرکت اتریشى را بیان نموده، سپس توجّه شما را به کیفیّت کار یک شرکت داخلى جلب مى کنیم:

طرز کار شرکت اتریشى را عیناً از کتاب استفتائات جدید، جلد اوّل، صفحه 150 نقل مى کنیم. توجّه فرمایید:

«مؤسّسه اى در کشور اتریش با عنوان «بدون دردسر صاحب


1 . دادستان کلّ کشور در گفتگو با خبرنگار یکى از روزنامه هاى کثیرالانتشار گفت: «پرونده گلدکوئست با جدیّت پیگیرى مى شود، و خسارت مالباختگان باید پرداخت شود. وى گفت : در شناسایى و دستگیرى عوامل اصلى این شرکت، اقدامات گسترده اى انجام پذیرفته، و در مقابل فعالیّت غیر قانونى این شرکت کوتاه نخواهیم آمد. وى اضافه کرد: پرونده شرکت گلدکوئست یکى از پرونده هاى استثنایى است، که 170 هزار شاکى دارد!» (روزنامه جمهورى اسلامى، مورّخ 17/12/83).

[ 21 ]

000/30 دلار شوید» فرم هایى را به ترتیب زیر در اختیار متقاضیان قرار مى دهد:

1ـ متقاضى، مثلا خانم رؤیا، فرم را از شخص نامبرده در ردیف پنجم به مبلغ 30 دلار مى خرد.

2ـ سپس 30 دلار چک تضمینى به نام شخص ردیف اوّل، و 30 دلار چک تضمینى به نام مؤسّسه، به همراه فرم خریدارى شده که در آن نام و مشخّصات خود را درج کرده، براى آن مؤسّسه مى فرستد. (یعنى رؤیا در مجموع 90 دلار مى پردازد، بى آن که کالایى در برابر آن دریافت کرده باشد).

3ـ پس از مدّتى چهار فرم، که در آن نام ردیف اوّل حذف گردیده، و نام هاى ردیف هاى بعدى هر کدام به یک ردیف بالاتر ارتقاء یافته، به دست رؤیا مى رسد; و به این ترتیب نام رؤیا در ردیف پنجم قرار مى گیرد.

4ـ رؤیا چهار فرم دریافتى را به چهار مشترى جدید، هر کدام به مبلغ 30 دلار مى فروشد. و به این ترتیب، علاوه بر 90 دلار پرداختى، 30 دلار اضافه نیز دریافت مى کند.

5ـ افرادى که فرم هاى رؤیا را خریده اند هر کدام به ترتیبى که در بند دوم گفته شد عمل نموده، و هر یک چهار فرم جدید دریافت مى نمایند. کم کم نام رؤیا از ردیف پنجم به ردیف هاى بالاتر ارتقاء مى یابد، تا به ردیف اوّل مى رسد. در اینجا هر متقاضى جدید موظّف است 30 دلار

[ 22 ]

به حساب رؤیا واریز کند، که جمعاً حدود 000/30 دلار خواهد شد. بعد از پیمودن این پنج مرحله، و گرفتن جایزه نهایى (حدود سى هزار دلار) از لیست خارج مى شود.(1)

البتّه همه این شرکت ها به صورتى که در بالا گفته شد عمل نمى کنند، هر چند فعالیّت هاى آنها کم و بیش مشابه یکدیگر است.

و امّا روش کار یکى از شرکت هاى داخلى، که اندکى با شرکت اتریشى تفاوت دارد، به نقل از استفتائات جدید، جلد سوم، صفحه 160 به شرح زیر است:

«شرکت کارگستر ابرکوه، با عنوان «طرح پیوند و همکارى» اقدام به عضوگیرى مى کند. هر عضو که فرم این شرکت را از یکى از اعضاى آن گرفته، موظّف است مثلا مبلغ 300/1 تومان به حساب شرکت، و چهار نفر از اشخاصى که در لیست هفت نفره ارسالى شرکت قرار دارند واریز نماید. (هر نفر 200 تومان، و 500 تومان به حساب شرکت) پس از واریز مبلغ فوق و ارسال فرم به آدرس شرکت، ایشان جزء گردونه هفت نفره قرار مى گیرد ( و نفر هفتم از گردونه خارج مى شود)، و به همین ترتیب گردونه با گرفتن اعضاى جدید مى چرخد تا این که ایشان، که نفر اول بوده، نفر هفتم شود و از گردونه خارج گردد. شرکت


1 . همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، و در مباحث آینده نیز به مناسبتى خواهد آمد، سؤال از فعالیّت شرکت مذکور بیش از ده سال قبل به دست ما رسید، و حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى مدّ ظله در پاسخ آن چنین فرمودند: «شرکت در این کار حرام، و پول عاید از آن مباح نیست، و در واقع نوعى کلاه بردارى مرموز براى تصاحب اموال دیگران است».

[ 23 ]

مدّعى است که در این مرحله 823543 نفر هر کدام مبلغ 200 تومان به حساب آن شخص واریز کرده اند، که جمع آن 000/400/681/1 تومان مى شود. تمام این مبلغ از سوى اعضاى جدید به حساب ایشان واریز شده است.(1)

فعالیّت این نوع شرکت ها که نمونه هاى داخلى آن فراوان است، در حقیقت در حکم بلیط هاى بخت آزمایى زمان طاغوت است، که فقها فتوى به حرمت آن داده اند. شرح این مطلب در مباحث آینده خواهد آمد.

 

2ـ جذب مشترى با ارائه کالا یا خدمات

بیشتر شرکت هاى مرموز اقتصادى خارجى به این نوع فعالیّت روى آورده، و بالعکس شرکت هاى مشابه داخلى کمتر بدین شکل فعالیّت مى کنند. به هر حال، استعمارگران نو در این نوع از فعالیّت ها جنسى را به چند برابر قیمت واقعى به شما عرضه مى کنند، مثلا جنسى را، که ارزش واقعى آن بین یکصد و پنجاه تا دویست هزار تومان است، به پانصد هزار تومان یا کمتر مى فروشند،(2) شما در خرید اقساطى


1 . فتواى حضرت آیة الله العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه) در مورد فعالیّت شرکت مذکور که در تاریخ 4/7/1379 مرقوم فرمودند، چنین است: «این کار نوعى کلاهبردارى و شبیه قمار است، و حرام مى باشد».

2 . طبق آنچه در نامه بانک مرکزى (که عیناً در بخش اسناد منعکس شده) آمده، هر داوطلب براى خرید یک سکّه (در پاره اى از موارد) 860 دلار مى پردازد (800 دلار قیمت سکّه، و 60 دلار هزینه حمل) در حالى که قیمت واقعى آن 230 دلار مى باشد!

[ 24 ]

موظّف هستید دو مشترى براى آنها بیابید، که به اصطلاح در بال راست و چپ شما قرار مى گیرند. آنها نیز به همین ترتیب مبلغ بالا را به حساب شرکت مورد نظر واریز مى کنند. در این نوع از فعالیّت عضوگیرى بصورت هرمى و شاخه اى پیش مى رود:

...ط4096ط2048ط1024ط512ط256ط128ط64ط32ط16ط8ط4ط2ط1

یعنى اگر پس از مشترى اوّل، ده بار معاملات فوق و جذب مشترى ها، طبق قوانین آنها پیش رود، در ردیف یازدهم 1024 کالاى پانصد هزار تومانى توسّط کسانى که شما (با واسطه، یا بلاواسطه) معرّفى کرده اید فروش مى رود، که قیمت مجموع آن حدوداً 000/000/500 تومان مى شود. شرکت مذکور مبلغ کمى (حدود 101 آن را) به سرشاخه ها مى پردازد، و بقیّه را خودش بر مى دارد.

البته روشن است که شاخه هاى آخر، که موفّق به جذب مشترى نمى شوند، یا آنها که موفّق به جذب مشترى به مقدار لازم نمى گردند، مالباختگان واقعى هستند; زیرا نه پورسانتى دریافت مى کنند، و گاه حتّى کالایى براى آنها فرستاده نمى شود،(1) و بر فرض که فرستاده شود،


1 . خبرنگار یکى از روزنامه هاى تهران، در گزارشى تحت عنوان «تجمّع خریداران در میرداماد» با تعدادى از مالباختگان مصاحبه کرده، که به یکى دو مورد آن اشاره مى شود: یک مرد میانسال لب به شکوه باز مى کند: «513 هزار تومان به حسابشان ریخته ام، حدود دو ماه است که منتظرم سکّه ام بیاید، مى گویند صبر کنید!» شخص دیگرى براى چهار نفر از افراد خانواده اش ثبت نام کرده، سکّه خودش آمده، روى همین حساب دوباره پول به حساب ریخته، اما این بار خبرى نشد!» (روزنامه همشهرى، مورّخ 27/7/1383)

[ 25 ]

همان گونه که گذشت، کالاى ارسالى تنها معادل 31 وجه واریزى آنها ارزش خواهد داشت. نمونه هایى از فعالیّت این گونه شرکت ها در فصل بعد خواهد آمد.

 

[ 26 ]

فصل سوّم : اطلاعاتى مختصر از پنج شرکت خارجى   

 

[ 27 ]

 

 

 

فصل سوّم :

 

اطلاعاتى مختصر از پنج شرکت خارجى

 

 

در این بخش، به ویژگى ها و روش کار برخى از شرکت هاى معروف خارجى اشاره اى اجمالى و فهرستوار مى شود، تا عزیزان خواننده گرفتار دام آنها نشوند.

 

الف) پنتاگونو (شرکت فیوچراستراتژى)

1ـ زمان تأسیس : سال 1994 میلادى.

2ـ محلّ تولّد : مودناى ایتالیا

3ـ سرویس خدمات: کارت اعتبارى Superema براى اعضا فرستاده مى شود، که طبق ادّعاى شرکت فرد را قادر مى سازد تا سالانه معادل 1200 دلار از تخفیف 5 تا 60 درصدى مؤسّسه هاى وابسته و طرف قرارداد شرکت استفاده کند.(1)


1 . طبق گزارش بعضى از سازمان هاى اطّلاعاتى کشور، این ادّعاى شرکت است، و
تاکنون در ایران کسى نتوانسته از این تخفیف استفاده کند. علاوه بر این که خود این کارت ها شگرد دیگرى براى خروج ارز از کشور است، که شرح آن در نشریه آفتاب یزد، مورّخ 22/10/1379، بیان شده است.

[ 28 ]

4ـ ناقلین این ویروس به ایران: اوّلین وارد کننده و فروشندگان این کارتها در داخل کشور دو خانواده در مشهد بودند، که در سال 1379 از طریق یکى از بستگان خود در کشور امارات متّحده عربى این کارت را دریافت کرده بودند.

5ـ ارز خارج شده توسّط این شرکت در سال 1379 : 000/680/19 دلار.

 

روش کار پنتاگونو

فردى که فرم اطّلاعات این شرکت را به شما مى دهد خود از اعضاى پنتاگونو مى باشد. در فرم مذکور اسامى هفت نفر چاپ شده است. شخصى که در رده هفتم قرار دارد همان کسى است که فرم را به شما ارائه کرده، و نامى که در بالاترین رده قرار دارد، آدرس و مشخّصات بانکى اش به صورت بزرگ چاپ شده است. و شما باید مراحل زیر را انجام دهید:

الف) به فردى که فرم را در اختیار شما مى گذارد و در رده هفتم قرار دارد، به عنوان کارمزد فروش مستقیم 40 دلار بپردازید.

ب) حواله بانکى به مبلغ 40 دلار براى شخصى که در بالاترین رده

[ 29 ]

(رتبه اوّل) قرار دارد، بفرستید.

ج) مبلغ 40 دلار آمریکا براى شرکت پنتاگو حواله نمایید.

پس از ارسال حواله، به همراه گواهى هاى مورد نظر، گواهى جدیدى صادر و براى شما ارسال مى گردد. در این گواهى ها شما در رتبه هفتم قرار مى گیرید، و دیگر اسامى به یک رده بالاتر رفته اند (مثلا شخصى که شما از او گواهى خرید کرده اید در رتبه ششم قرار گرفته است) و کسى که در بالاترین رده بوده، با دریافت 480/87 دلار نامش از آن رده حذف مى گردد. شما با فروش سه کارت (گواهى) که از طریق پست از ایتالیا برایتان ارسال شده، هر کدام به مبلغ 40 دلار، هزینه ابتدایى خود را جبران مى کنید.

* * *

 

ب) گلدکوئست (کوئست اینترنشنال)

1ـ زمان تأسیس: سال 1998 میلادى.

2ـ محلّ تولّد: انگلستان.

3ـ مقرّ فعالیّت: مقرّ آن در هنگ کنگ است، و در دبى نمایندگى رسمى دارد.

4ـ اجناس عرضه شده: سکّه طلاى کلکسیونى، گردنبند و ساعت طلا و... با عیار 24 .

5ـ کیفیّت فروش: نقد و اقساط; البتّه در فروش اقساطى، که هدف

[ 30 ]

اصلى شرکت است، جنس به چند برابر قیمت واقعى عرضه مى شود!

6ـ مدخل : لار شیراز در سال 1379 هـ .ش.

7ـ براى جلوگیرى از ورشکستگى در هفته بیش از 5000 دلار پورسانت نمى دهد!

8ـ محصولات شرکت به صورت دستى ضرب مى شود.

9ـ محصولات شرکت توسّط شرکت هاى معتبر بى اچ مایرز مانت (B.H.Mayer's Mint) آلمان، و ضرّابخانه سلطنتى استرالیا، و مانند آن تولید مى گردد.

10ـ زودتر و دیرتر عضو شدن معیار نیست; بلکه مقدار و نوع فعالیّت شما را به پورسانت بیشترى مى رساند.(1)

 

روش کار گلدکوئست

داوطلب، که توسّط یکى از اعضاى شرکت معرّفى مى شود، در خرید اقساطى مبلغ 000/550 تومان جهت خرید یک سکّه طلاى کلکسیونى (که ارزش واقعى آن حدود 000/200 تومان است) به حساب شرکت واریز مى کند، سپس به فعالیّت و جذب مشترى مى پردازد. چنانچه موفّق شود یک نفر در بال راست، و یک نفر در بال چپ خود جذب کند، و آن دو نیز به همین ترتیب موفّق به جذب دو


1 . اطّلاعات بیشتر در مورد شرکت مذکور را در روزنامه شرق، مورّخ 31/4/1384، مطالعه فرمایید.

[ 31 ]

نفر دیگر شوند، یعنى مجموعاً شش نفر از طریق او (دو نفر بدون واسطه، و چهار نفر با واسطه) جذب شوند، و هر کدام 000/550 تومان به حساب شرکت واریز کنند، شرکت 250 دلار (تقریباً معادل 000/225 تومان) به عنوان پورسانت به وى مى دهد. (البتّه در مورد برخى کالاها پورسانت زمانى پرداخت مى شود که ده نفر مشترى جذب گردد، که در ازاى جذب هر 10 مشترى 400 دلار پورسانت پرداخت مى شود).

یعنى اگر با فعالیّت داوطلب، 6 نفر جذب، و 000/300/3 تومان به حساب شرکت واریز شود، شرکت در حدود 000/000/2 تومان سود مى کند. و تنها 101 سود خود را به عنوان پورسانت به متقاضى داده، و 109 آن را به جیب مى زند!

علاوه بر این، چنانچه مشترى ها به صورت متعادل جذب نشوند، یعنى اگر فرضاً در بال چپ پنج مشترى، و در بال راست فقط یک یا دو مشترى جذب شود، هیچ پورسانتى تعلّق نمى گیرد.

اضافه بر این که پورسانت مذکور کار خارق العاده اى نیست، زیرا اگر آنها از طریق تبلیغات کالاهاى خود را به مردم معرّفى مى کردند، چندین برابر پورسانت هاى اعطایى باید هزینه مى نمودند; بنابراین فعالیّت شرکت مذکور و شرکت هاى مشابه چیزى جز یک کلاهبردارى آشکار، و قمارى مرموز نیست; چرا که اموال عدّه
زیادى از مردم گرفته مى شود، وتنها حدود 101 آن در بین سرشاخه ها

[ 32 ]

تقسیم، و باقیمانده (109 آن) به شکل ارز توسّط این شرکت از کشور خارج مى گردد. آیا مى توان براى این کار جز غارتِ اموال مردم، و چپاول ثروت عمومى کشور، نامى دیگرى انتخاب کرد؟

* * *

 

ج) هفت الماس من (my 7 diamond)

1ـ زمان تأسیس : سال 2000 میلادى

2ـ محلّ تأسیس : اتریش

3ـ محصول عرضه شده : قطعه الماسى در حدّ نگین انگشترى

4ـ مدّعى هستند که :

الف) تمام علماء آن را تأیید و درآمدش را حلال دانسته اند!

ب) در صد و بیست کشور جهان فعالیّت دارند!

ج) پولى که بابت جنس مى گیرند قیمت واقعى آن است!

د) مالباخته اى در این سیستم وجود ندارد!

هـ) اگر در کشور فعّال شوند مشکل اشتغال حل مى گردد!

و) قوه قضائیّه فعالیّت آنان را تأیید کرده است!

ز) در ایران نماینده رسمى دارند!

ح) مهم مقدار و نوع فعالیّت است، نه زودتر عضو شدن!

(باید دانست که هیچ یک از این ادّعاها واقعیت ندارد، و شرح آن بزودى خواهد آمد).

روش کار هفت الماس من

[ 33 ]

متقاضى با پرداخت 200 دلار، که پیش قسط قطعه الماسى است که هفتصد تا نهصد دلار قیمت گذارى شده، عضو شرکت فوق مى شود. و چنانچه سه نفر در سمت چپ، و سه نفر در سمت راست، مشترى جذب کند، یعنى مجموعاً شش نفر از طریق او جذب شرکت شوند، 100 دلار پورسانت مى گیرد، که 50 دلار آن را به شرکت عنوان قسط الماس بر مى دارد، و 50 دلار دیگر را به حساب او واریز مى کند. به تعبیر دیگر چنانچه متقاضى شش مشترى براى شرکت جذب کند، و هر کدام 200 دلار به حساب شرکت بریزد، که جمعاً 1200 دلار مى شود، شرکت دست و دلبازى نموده و121 مبلغ فوق را به عنوان پورسانت به مشترى اوّلیّه مى دهد.

شرکت مى گوید: «اگر اضافه کردن دو نفر اوّل و دونفرهاى بعدى به زیرشاخه ها هر کدام یک ماه طول بکشد، تا پایان سال 000/113 دلار به حساب شما واریز مى شود». و البتّه دوازده برابر آن، یعنى 000/356/1 دلار به حساب شرکت!

و به زودى خواهیم دانست که این پول هاى بادآورده نه از طریق تولید به دست آمده است، و نه دامدارى و تجارت، و نه زراعت، بلکه از طریق برداشتن کلاه گروه کثیرى از مشتریان است.

* * *

 

د) گلدماین

[ 34 ]

1ـ زمان تأسیس : سال 2000 میلادى

2ـ محلّ تولّد : نروژ

3ـ محصولات : کالاهاى مختلف کلکسیونى، نظیر ساعت وگردنبند طلاى 24 عیار

4ـ انصراف : اگر عضوى از ادامه بازاریابى منصرف شود، مى تواند بقیّه قیمت کالا را بدهد، تا کالا برایش ارسال شود.

5ـ حداکثر پورسانت : شرکت به هر عضوى روزانه بیش از 450 دلار پورسانت پرداخت نمى کند!

و این خود یکى از شگردهایى است که براى منافع هنگفت شرکت به کار گرفته مى شود.

 

روش کار گلدماین

براى ورود به این تجارت توسّط یکى از مشتریان شرکت معرّفى شده، و مبلغ 60 دلار بابت پیش قسط سکّه مى پردازید. سپس یک نام تجارى به شما مى دهند، و شما به بازاریابى مى پردازید. چنانچه یک نفر در بال راست و یک نفر در بال چپ خود جذب کنید، 4 دلار به شما پاداش مى دهند. و از آن به بعد، به شرط تعادل سه به سه (یعنى در ازاى جذب هر شش مشترى که مع الواسطه توسّط شما جذب مى شوند) 30 دلار به شما پورسانت داده مى شود. و هرگاه تعادل مشتریان شما به مضربى از 5 برسد 30 دلار به عنوان قسط کالا برداشته مى شود، و این

[ 35 ]

کار ادامه خواهد داشت تا اقساط جنس خریدارى شما مستهلک گردد. در این صورت کالاى شما ارسال، و پس از آن پورسانت ها به صورت کامل به حساب شما واریز مى شود.

یک نکته: در مرحله اوّل اگر شما هشت مشترى جذب کنید 34 دلار به شما پرداخت مى شود، در حالى که 480 دلار نصیب شرکت شده است; یعنى حدود چهارده برابر سود مشترى. تصوّر مى شد که این شرکت، که از همان ابتدا شروع به پرداخت پورسانت مى کند، از دیگر شرکت ها با انصاف تر است، امّا با یک حساب ساده معلوم شد کلاهبردارى آن شدیدتر است!

* * *

 

هـ) اى .بى. ال EBL

زمان تأسیس : سال 2003 میلادى

محصول شرکت : کارت pmt که حاوى ترجمه X کلمه به 12 زبان دنیاست.

دفتر مرکزى : مالزى

شعبه فعّال دیگر : شهر اینترنتى «دبى اینترنت سیتى» واقع در کشور دبى.

محلّ فعالیت : در حال حاضر در کشورهایى همچون مالزى، سنگاپور، اندونزى، چین، امارات متّحده عربى، ایران، ژاپن، تایوان و

[ 36 ]

آمریکا فعالیّت دارد.

تذکّر : در هیچ یک از کشورهاى اروپایى کاربر و مشترى ندارد!

ادّعا مى کند : 1ـ در ایران دفتر نمایندگى دارد.

2ـ از سوى دولت اجازه فعالیّت گرفته است.

3ـ با برخى از بانک هاى دولتى قرارداد بسته است.

4ـ برخى از مسئولین از آنها حمایت کرده اند.

5ـ برخلاف دیگر شرکت ها شش نوع سود به مشتریان مى دهد!

6ـ فعّالان این سیستم زود به سود مى رسند.

7ـ محصولات متنوّعى عرضه مى کند.